♥ the beauties and the handsome ♥

a SMALL princess
with a BIG heart

princess

My photo
i wanna be a GREAT person SOMEDAY : )

Monday 30 May 2011

danger !

Assalamualaikum and hi everyone : ) 

hari rabu lepas , aku berpeluang untuk balik rumah . jumpa my family yang dirindui . aicehh . tapi bukan aku nak cerita pasal family aku . disini aku ingin berkongsi dengan kawan kawan aku . especially for those yang tak ada kat Malaysia . supaya bila you guys balik sini , you all can put extra precaution . tapi tapi , super duper important for those living in Malaysia lah . lately , Malaysia dikejutkan dengan satu trend yang sangat gila . trend itu ialah trend menyimbah asid kepada orang awam . pada mulanya , aku sendiri pun kurang sedar tentang perkara ini  until aku terbaca pasal isu ini dalam newspaper . 

benda ini macam dah jadi kebiasaan pula . sejak february tahun ini sampai lah bulan mei , banyak sangat kes simbah asid ini . teruk sangat . kepada semua orang perempuan . tak kira lah kecil , besar , tua atau muda . please please ! kalau pergi mana-mana itu , biarlah berteman . jangan terlalu berfikiran positif . contohnya , "ala , takkan jadi apa-apa lah . aku sudah biasa dengan jalan ini." atau "takkan lah orang tu tergamak nak buat macam tu dekat aku." 

korang jangan salah sangka . menurut pembacaan aku yang malas baca newspaper ini , usually all the victims were attacked while they are in public area . macam tepi jalan , kawasan perumahan , kawasan permainan . hah , cuba tengok . tempat-tempat ini sangat lah open and tak tersorok . tapi disini orang-orang jahat itu cari mangsa . 

aku takut sangat . benda ini mungkin tak terjadi pada diri kita . alhamdulilah . tapi mungkin terjadi pada adik-adik kita , kawan-kawan kita . senang cerita , orang yang kita sayang . jadi apa kata kita sama-sama remind orang yang tersayang . memang lah malang tak berbau , tapi kita boleh elak kan ? 

DANGEROUS !!!!
korang pun tahu kan yang asid tu boleh menghakis . kalau dah terkena kulit yang halus mulus , macam mana jadi nya . aku tak sanggup nak imagine , apa-apa pun , aku sangat bersimpati kat mereka yang terkena . cuba try tengok kat sini . and kat sini jugak . kepada orang jahat , korang cuba bayangkan diri korang sendiri yang disimbah asid . tak pun family korang . apa perasaan korang ? geram kan ? marah memang tak payah nak cakap la kan . so , aku nak ingatkan semua and diri aku sendiri . 

  • jangan jalan sorang-sorang . biarlah berteman . walaupun nak pergi kedai burger otai depan rumah .
  • elakkan jalan tepi-tepi jalan . sebab orang jaaht itu boleh simbah asid dengan naik moto saja .
  • kepada penjual-penjual asid , tolong lah hadkan penjualan apa juga jenis asid . eg : cuka getah .
  • jauhkan diri korang daripada orang yang nampak pelik and mencurigakan . okay ?

actually , banyak lagi steps yang kita semua boleh ambil . tapi aku hanya nak mention yang ini saja . semoga kita semua sentiasa berjaga-jaga . after all , prevention is better than cure right ? alright . until then . see ya ! 

thanks for reading : )

0 luahan: